Erilainen PLO-päiväkirja
Re: Erilainen PLO-päiväkirja
Tarkoitus ei ole vaan vittuilla ja tunkea kapulaa rattaisiin, vaikka siltä saattaa ehkä tuntua. Onnea herolle, kun on runnannut kivan tasaisesti. Mutta yhden samplen perusteella lause "ei ole varianssia, kyllä se tasoittuu" on vähän turhan ylimalkaisesti vedetty. Suurimmalle osalle 500K kättä tasoittaa kivasti varianssia. Mutta ei kaikille. Leikkimällä varianssisimulaattorin kanssa voi saada käsitystä siitä, mitä varianssi on pahimmillaan. Se ei ole vain nopeita swingejä, vaan pitkiäkin paskajaksoja.
Normaalit multitablaavat regut, winrate 6bb/100 ja std dev 120, painavat 500K kättä omppua. Sanotaan että tasan yhtä hyviä jannuja on 1000kpl. Suurin osa runnaa normaalisti, mutta se onnekkain ja epäonnekkain jannut tekevät tälläisen käyrän:

Eli se yksi onnekas runnaa tuplasti isommalla winratella, ja se yksi onneton painaa vähän alle breakeven. Toki tuo 6bb/100 on aika pieni, jos sen nostaa 10bb/100 tasolle niin 500K käden tappiolla oleminen on todella vaikeaa. Mutta silti pahimmillaan painetaan koko samplen ajan breakevenia.
Keskihajonta on mielestäni vähän alakanttiin, mutta otin 120 jottei kukaan pääse kiukuttelemaan että "ei ompussa ole välttämättä noin isoa keskihajontaa".
Ja aika monelle pelaajalle 500K kättä on monen vuoden pelijakso. Joten jos tunnet olevasi parempi pelaaja kuin vihut, mutta silti painat vuodesta toiseen marginaalimiinusta, niin lohduttaako tieto varianssista? Luultavasti ei. Ja tälläiselle epäonnensoturille lause "Ei varianssia oikeasti ole olemassa, katso vaikka! Minäkin runnaan ihan normaalisti!" saattaa kuulostaa jopa irvokkaalta.
Normaalit multitablaavat regut, winrate 6bb/100 ja std dev 120, painavat 500K kättä omppua. Sanotaan että tasan yhtä hyviä jannuja on 1000kpl. Suurin osa runnaa normaalisti, mutta se onnekkain ja epäonnekkain jannut tekevät tälläisen käyrän:

Eli se yksi onnekas runnaa tuplasti isommalla winratella, ja se yksi onneton painaa vähän alle breakeven. Toki tuo 6bb/100 on aika pieni, jos sen nostaa 10bb/100 tasolle niin 500K käden tappiolla oleminen on todella vaikeaa. Mutta silti pahimmillaan painetaan koko samplen ajan breakevenia.
Keskihajonta on mielestäni vähän alakanttiin, mutta otin 120 jottei kukaan pääse kiukuttelemaan että "ei ompussa ole välttämättä noin isoa keskihajontaa".
Ja aika monelle pelaajalle 500K kättä on monen vuoden pelijakso. Joten jos tunnet olevasi parempi pelaaja kuin vihut, mutta silti painat vuodesta toiseen marginaalimiinusta, niin lohduttaako tieto varianssista? Luultavasti ei. Ja tälläiselle epäonnensoturille lause "Ei varianssia oikeasti ole olemassa, katso vaikka! Minäkin runnaan ihan normaalisti!" saattaa kuulostaa jopa irvokkaalta.
PolkaBot kirjoitti:Mietelause: "On vain kolme tapaa pelata JJ, ja ne kaikki ovat väärin."
-

Kyyberi - Viestit: 3461
- Lempipeli: PL Omaha small (< 200)
- Lempipelin koko: Short
monet sanoo ettei miljoonankaan tassun sample ole vielä riittävä, joten oman "todellisen" edgen arviointi jää siihen että käy HHitä läpi ja arvioi omaa peliään sillä perusteella.
120bb/100 keskihajonta on mielestäni tosi vähän, mulla se on ~180 kun miksaan 100bb ja deep pöytiä.
120bb/100 keskihajonta on mielestäni tosi vähän, mulla se on ~180 kun miksaan 100bb ja deep pöytiä.
-

napsus - Viestit: 147
- Lempipeli: PL Omaha small (< 200)
Eli opiskele, seuraa BRM:ää, ja pelaa kaksi miljoonaa kättä!
- _______
Pokerin saralla ei mitään uutta kiinnostavaa, liian vähän opiskelua ja liian vähän käsiä. Viime kuussa pätkivä netti aiheutti parin viikon pakkoloman ja nyt olen pitänyt muuten vain viikon taukoa. Sitten asiaan:
Näin 100 punnerrusta -otsikon ja päätin ottaa tuon itsellekin tavoitteeksi. Saman kuntopiirin tekeminen on alkanut jo kyllästyttää, vaihtelu virkistää. Otan samalla saitin muutkin projektit alle:
100 punnerrusta - lähtötaso 26, viikko 3
200 vatsalihasliikettä- 53, viikko 4
150 dippiä - 17, viikko 1. Tässä saattaa kestää..
200 kyykkyä - 65, viikko 4
Ennen syksyllä alkanutta kuntoilua lähtölukemat olisivat olleet todella heikot, onneksi ei tarvitse ihan nollista aloittaa. Aikatauluna voisi olla punnerrukset ja kyykky ma-ke-pe, sekä vatsat ja dippi ti-to-la. Näiden lisäksi vielä sulkkista kerran viikossa ja kauppareissut fillarilla, eiköhän tällä ohjelmalla pääse kesäkuntoon!
Näin 100 punnerrusta -otsikon ja päätin ottaa tuon itsellekin tavoitteeksi. Saman kuntopiirin tekeminen on alkanut jo kyllästyttää, vaihtelu virkistää. Otan samalla saitin muutkin projektit alle:
100 punnerrusta - lähtötaso 26, viikko 3
200 vatsalihasliikettä- 53, viikko 4
150 dippiä - 17, viikko 1. Tässä saattaa kestää..
200 kyykkyä - 65, viikko 4
Ennen syksyllä alkanutta kuntoilua lähtölukemat olisivat olleet todella heikot, onneksi ei tarvitse ihan nollista aloittaa. Aikatauluna voisi olla punnerrukset ja kyykky ma-ke-pe, sekä vatsat ja dippi ti-to-la. Näiden lisäksi vielä sulkkista kerran viikossa ja kauppareissut fillarilla, eiköhän tällä ohjelmalla pääse kesäkuntoon!
- _______
Pakko sanoa, että lopetan tämän blogin seuraamisen... jos et laita kohta jotain mielenkiintoisia käsiä ja mietteitä niistä
Liian monta kertaa oon lukenut tätä blogia odottaen että näkisin jotain oikeasti mielenkiintoista
Kiva blogi mutta kaipaa imo lisämaustetta. Ei todellakaan pahalla 
Money is a bitch that never sleeps.. And she´s jealous
-

Grynderi - Viestit: 922
- Lempipelin koko: Full & Short
Mainitsin jo jollain sivulla, etten laitakaan käsihistorioita päiväkirjaan, vaikka aloitusviestissä vielä niin luulin. Päällimmäisenä syynä ehkä se, että olisi aika tekopyhää toivoa neuvoja joltain harjalta, kun en kuitenkaan itse kovin usein neuvo heikompia pelaajia foorumeilla. Eikä julkinen strategiakeskustelu muutenkaan pokerin nykytilanteessa ole kovin hyödyllistä. Eli mun käsihistoriat pysyy jatkossakin Skypessä.
---
Olen jo alustanut tämän projektin perusperiaatteet, mutta tässä ne vielä lyhyesti: terveelliset elämäntavat + tilttaamattomuuden harjoittelu + kohinan välttäminen ym. ammattimainen asenne + strategian opiskelu monissa eri muodoissaan = profit. Vielä lyhyemmin: Pokeri vaatii töitä.
Minulle tuli oikeastaan hieman yllätyksenä, kuinka vaikeaa näistä asioista on kirjoittaa toistamatta turhaan jo aiemmin sanottuja asioita. Tästä johtuu vähäinen päivitystahti. Life blogiksi en tätä muuta, sellaista voisin pitää muuallakin eikä se ollut tämän päiväkirjan tarkoitus. Niin ja toki Pokeritiedon yleinen trollauskulttuurikin vaikuttaa motivaatioon, jatkuva eritteiden suodattaminen käy tylsäksi. Joten luultavasti päivitystahti tästä hidastuu entisestään ja keskityn toteuttamaan pelisuunnitelmaa, enkä kirjoittamaan siitä.
Kirjoittelen enemmän taas sitten joskus, kun olen päässyt paljon lähemmäksi omia tavoitteita.
---
Olen jo alustanut tämän projektin perusperiaatteet, mutta tässä ne vielä lyhyesti: terveelliset elämäntavat + tilttaamattomuuden harjoittelu + kohinan välttäminen ym. ammattimainen asenne + strategian opiskelu monissa eri muodoissaan = profit. Vielä lyhyemmin: Pokeri vaatii töitä.
Minulle tuli oikeastaan hieman yllätyksenä, kuinka vaikeaa näistä asioista on kirjoittaa toistamatta turhaan jo aiemmin sanottuja asioita. Tästä johtuu vähäinen päivitystahti. Life blogiksi en tätä muuta, sellaista voisin pitää muuallakin eikä se ollut tämän päiväkirjan tarkoitus. Niin ja toki Pokeritiedon yleinen trollauskulttuurikin vaikuttaa motivaatioon, jatkuva eritteiden suodattaminen käy tylsäksi. Joten luultavasti päivitystahti tästä hidastuu entisestään ja keskityn toteuttamaan pelisuunnitelmaa, enkä kirjoittamaan siitä.
Kirjoittelen enemmän taas sitten joskus, kun olen päässyt paljon lähemmäksi omia tavoitteita.
- _______
_______ kirjoitti:Mainitsin jo jollain sivulla, etten laitakaan käsihistorioita päiväkirjaan, vaikka aloitusviestissä vielä niin luulin. Päällimmäisenä syynä ehkä se, että olisi aika tekopyhää toivoa neuvoja joltain harjalta, kun en kuitenkaan itse kovin usein neuvo heikompia pelaajia foorumeilla. Eikä julkinen strategiakeskustelu muutenkaan pokerin nykytilanteessa ole kovin hyödyllistä. Eli mun käsihistoriat pysyy jatkossakin Skypessä.
---
Uskot siis tosiaan että suomen kielellä käymäsi keskustelu plo50-hanskoista vahingoittaa pelejäsi muiden nikkejäsi tietämättä? Piti kirjottaa tästä aikaisemminkin mutten sitten viitsinyt. Nyt kun keskustelu hetkeks tästä aukes, niin avaudun itekin.
On hienoa että pohdit pokeria ja elämää paljon ja arvostan paljon, todella paljon oikeastaan, siun kaltaisia kavereita. Mutta en silti voi ymmärtää miten luulet perusstrategia-keskustelun tai käsihistorioista vääntämisen "olevan nykytilanteessa (eli "kovien" pelien tilanteessa) _sinulle_ haitallista. Jos jostain muusta syystä et haluaisi tänne laittaa käsihistorioita niin sen ymmärtäisin kyllä. Jos ja kun itse laitan ajoittain PLO-hanskoja blogiini niin uskon itse saavani paljon enemmän hyötyä kuin haittaa siitä eikä ole lähelläkään. Kollektiivisuus auttaa.
Hyviä päätöksiä, yksi kerrallaan - PikkuPro
-

Pingviini - Viestit: 1723
- Lempipeli: PL Omaha medium (< 1000)
Pingviini kirjoitti:Jos ja kun itse laitan ajoittain PLO-hanskoja blogiini niin uskon itse saavani paljon enemmän hyötyä kuin haittaa siitä eikä ole lähelläkään. Kollektiivisuus auttaa.
Varmasti näin, mutta saat toki foorumin top3-kirjoittajana neuvojakin tavallista kovemman kaliiberin vetureilta (kuten kuuluukin, kun on kauhalla annettu).
Monessa muussa päiväkirjassa käsihistoriakysymys ei välttämättä saa yhtään laadukasta vastausta. Itse asiassa suurin osa käsistä käydään niin hätiköiden läpi, ettei vastaaja lopulta aina edes tajua mikä oli pöytä/positio/action, mutta jotenkin silti löytää aikaa kirjoittaa viestinsä. Jotkut vastaavat silloinkin, kun vihusta ei ole annettu mitään riidejä, edes statseja, ja lähes kaikki vastaavat kysymättä heron imagosta tai tavoista. Itselleni jonkun käden huolellinen läpikäyminen vaikka Skypessä yhden ihmisen kanssa, jonka tiedän jo fiksuksi voittavaksi pelaajaksi, kuulostaa paljon hyödyllisemmältä ajankäytöltä.
Yleisemmältä tasolta katsottuna ei voi väittää, etteikö 2+2:lta (?) vuosia sitten alkanut kollektiivinen pokerin julkinen opettelu ja opettaminen olisi suoraan aiheuttanut nykyajan kovat pelit, tai tarkemmin sanottuna valtavasti nopeuttanut prosessia. Ennen tässäkin oli järkeä, kun foorumeilla kävi vain pieni osa pelaajista ja kaikille voittaville riitti kalaa, näin ei ole enää. Sitähän ei voi tietää, ketä informaatio on auttanut ja ketä haitannut - en oikeastaan tiedä edes itsestäni, pärjäisinkö paremmin jos kellään ei olisi ilmaista julkista opetusmateriaalia. Ja jonkun yhden blogin seurausten arviointi tässä kaikessa on vähän sama kuin yrittäisi miljoonasta järveen heitetystä kivestä seurata vain yhden aiheuttamia aaltoja, joten mistäpä näitä tietää.
Anyway, kun nyt kerran oot täällä, niin kiitos Malcolm Gladwell -vinkistä! Mainitsit kirjailijan joskus aiemmin ja nyt kun nimi tuli taas eteen linkkaamassasi Bonomon archives-ketjussa, päätin tutustua kaverin tuotantoon ja oon sen jälkeen kuunnellut audioversiot kirjoista Outliers, Blink ja Tipping Point - aivan mahtavia. Innostuin vielä katsomaan Yale-yliopiston ilmaisen Introduction to Psychology -kurssin kaikki luennotkin samaan syssyyn (tästä muuten johtuu mainitsemani viikon pelitauko).
Kaikki uusi tieto ihmismielen salaisuuksista on todella kiinnostavaa, ja jostain syystä oma käsitys psykologiasta tähän asti on ollut lähinnä tylsää mielisairauksien parantamista, mutta onhan siinä kyse paljon muustakin, ainakin nykyään. Kuten "positive psychology":
http://www.ted.com/talks/martin_seligma ... ology.html
- _______
Oot kyl varmasti oikeassa ettei infoa aina niin hyvin tule. Aika vähän luen muita kuin 3/6+ käsihistorioita. Tosin ompussa nyt vähän alempaakin, kirjoittajasta riippuen.
Itseänikin on psykologia alkanut kiinnostamaan paljon osittain varmaan sen takia että oman pään biittaamista oon yrittänyt jo vuosia. Sain juuri luettua "choke - the secret to performing under pressure:n" joka oli ihan hyvä kirja ja josta sain jonkun verran vinkkejä mutten aivan niin paljon kuin olisin halunnut. Aika paljon kamaa Blinkistä itseasiassa. Plus kirjailijana Beilock ei ollut läheskään Gladwellin tasoa. Miksi muuten audiokirjoja? En oo niitä kuunnellut, hmm, ehkä ikinä? Hyvä kirja silti esimerkiksi tärkeisiin kokeisiin lukijoille tai urheilijoille.
Kirja jota vasta aloittelen mutta jolta odotan todella, todella paljon on Nobelisti Daniel Kahneman - Thinking, fast and slow. Taas tavallaan Blink-matskua mutta jos monien mielestä kyseessä on yksi aikamme parhaista ajattelijoista ja Talebin mielestä kirja kuuluu samaan kastiin kuin Adam Smithin Wealth of the Nations ja Sigmund Freudin The Interpretations of Dreams, niin olen pitkälti myyty jo etukäteen.
EDIT: väitän että videosaiteilla on ollut isompi vaikutus kuin forumeilla. Ja PT nyt on niin marginaaliforum maailman mittakaavassa että täällä uskallan keskustella kyllä käsistä aika korkealle tasolle asti. Vaikka täällä 25/50 tason kavereita olisikin niin siinä vaiheessa myönnän että julkinen keskustelu on ehdottoman -EV.
Itseänikin on psykologia alkanut kiinnostamaan paljon osittain varmaan sen takia että oman pään biittaamista oon yrittänyt jo vuosia. Sain juuri luettua "choke - the secret to performing under pressure:n" joka oli ihan hyvä kirja ja josta sain jonkun verran vinkkejä mutten aivan niin paljon kuin olisin halunnut. Aika paljon kamaa Blinkistä itseasiassa. Plus kirjailijana Beilock ei ollut läheskään Gladwellin tasoa. Miksi muuten audiokirjoja? En oo niitä kuunnellut, hmm, ehkä ikinä? Hyvä kirja silti esimerkiksi tärkeisiin kokeisiin lukijoille tai urheilijoille.
Kirja jota vasta aloittelen mutta jolta odotan todella, todella paljon on Nobelisti Daniel Kahneman - Thinking, fast and slow. Taas tavallaan Blink-matskua mutta jos monien mielestä kyseessä on yksi aikamme parhaista ajattelijoista ja Talebin mielestä kirja kuuluu samaan kastiin kuin Adam Smithin Wealth of the Nations ja Sigmund Freudin The Interpretations of Dreams, niin olen pitkälti myyty jo etukäteen.
EDIT: väitän että videosaiteilla on ollut isompi vaikutus kuin forumeilla. Ja PT nyt on niin marginaaliforum maailman mittakaavassa että täällä uskallan keskustella kyllä käsistä aika korkealle tasolle asti. Vaikka täällä 25/50 tason kavereita olisikin niin siinä vaiheessa myönnän että julkinen keskustelu on ehdottoman -EV.
Hyviä päätöksiä, yksi kerrallaan - PikkuPro
-

Pingviini - Viestit: 1723
- Lempipeli: PL Omaha medium (< 1000)
Pingviini kirjoitti:Miksi muuten audiokirjoja?
Samaan aikaan voi tehdä jotain muutakin, mitä tahansa mikä ei vaadi kielellistä ajattelua. Esimerkiksi syödä, venytellä, tehdä punnerruksia, jne. Tekstiä kyllä lukee nopeammin, mutta ajatus- ja haaveilutauot tasoittavat eroa. Ajatustaukojen ansiosta paperiversion sisältö jää toisaalta helpommin muistiin.
Edit: Ai niin, ja Gladwell lukee audiokirjansa itse omalla (miellyttävällä) äänellään, mistä tulee jollain tavalla läheisempi yhteys koko kirjaan ja materiaaliin, verrattuna jonkun random ääninäyttelijän/ammattilukijan kuuntelemiseen.
- _______

Blaah.
Toiset 100k kättä tuli täyteen - pelimotivaatiosta kertonee jotain se, että tässä kesti melkein puoli vuotta. Tuloksetkin ovat aika nihkeitä, EV-käyrä näyttää hienosti breakeveniä koko 100k kättä, joten total profit = goodrun+rakeback. (Ylimääräiset piikit rakeback-käyrässä tulevat muuten bonareista tai VIP-turnauksista.) Teki mieli lähteä tauolle ompusta jo joku aika sitten, mutta päätin naputella vielä loput kädet mikroissa jotta saan graafin blogiin motivoimaan työntekoa jatkossa, koska ehkä huonojen tulosten julkistamisen jälkeen tekee mieli nostaa itseä niskasta kiinni. Kumma kyllä nollamotivaatiosta huolimatta en osannut voittaa edes alemmilla tasoilla.
Kädet 100k-180k siis plo50-plo100, laiskasti nappeja painellen. Se tärkein asia, eli oma A-peli on ollut täysin kateissa. Ihan omasta syystä kylläkin, koska en ole panostanut pelaamisen lisäksi juuri opiskeluunkaan.
Sinänsä ihan hauska todeta, että jos ensimmäisen 100k käden jälkeen (+3.6k) joku olisi sanonut seuraavan graafin tuloksen olevan +13k, olisin ollut aidon tyytyväinen kehitykseen. Ja jos sama tulos olisi tullut hyvällä pelillä mutta huonolla runilla, vaikka runsailla coolereilla jotka eivät näy EV:ssä, olisin myös ollut ihan hyvissä fiiliksissä. Mutta huonosti pelaaminen on perseestä, vaikka runnaisi kuinka hyvin.
Nyt taidan pitää sen tauon PLO:sta ja suunnittelen tulevaisuutta.
- _______
^tauon plosta? Tarkoittaako tää että siirryt teksuun ?
levelöin lyömään weak et se näyttäis weak vaikka se olikin weak. -lexhuikka veldhuis
- Tandy
- Lempipeli: NL Texas small (< 200)
- Lempipelin koko: Heads-up
Ei nyt sentään, vaan taukoa koko pokerista. Ehkä jonkun turnauksen voisi yrittää luckboxata, saa nähdä. Tauko saattaa kestää jotain yhden päivän ja parin kuukauden väliltä, pelaan sitten kun siltä tuntuu.
- _______
_______ kirjoitti:Korjasin nyt tämän ostamalla eilen alle Iskun Rolandin (449e):
Onko ollut hyvä? Etsin ittelleni tuolia tositarkoituksella.
-

Sinappikaasu - Viestit: 2913
- Lempipeli: Turnaus medium (< 100)
- Lempipelin koko: Full
-
- Samanlaisia aiheita
- Vastaukset
- Luettu
- Uusin viesti
-
- Humpin päiväkirja
1 ... 164, 165, 166Kirjoittaja pokerihumppi » 24.4.2007 17:43:30 - 2488 Vastaukset
- 95584 Luettu
- Uusin viesti Kirjoittaja Tehanu

7.5.2012 11:15:31
- Humpin päiväkirja
-
- Lehtipihvin päiväkirja
1 ... 20, 21, 22Kirjoittaja lehtipihvi » 23.3.2010 21:52:50 - 328 Vastaukset
- 7728 Luettu
- Uusin viesti Kirjoittaja lehtipihvi

7.4.2012 16:59:30
- Lehtipihvin päiväkirja
-