Ongelmatilanne

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #1091
    nakkinobo
    Participant

    Kuvitelleenpa seuraavanlainen tilanne.

    flop on mennyt (helpoin mallitapaus). C korottaa 5:lla saako D korottaa 10:lla ja E vai monestiko saa? Kun B vihdoin tasoittaa potin saako c enää uudestaan korottaa vai tuleeko turn silloin?
    Jos C D E A checkkaa ja B korottaa onko muilla oikeus vain tasoittaa vai myös korottaa?

    Näitä kun ei oikein löydä mistään säännöistä kun lue.

    #44897
    EvilWal
    Participant

    Fixed limit Holdem ilmeisesti keseessä?

    Kun C on korottanut 5:llä, D voi joko foldata, maksaa 5 tai korottaa 5:llä lisää, eli heittää kympin pöytään. Tämän jälkeen E voi joko foldata, maksaa 10 tai korottaa vielä 5:llä lisää, eli laittaa pöytään 15. Oletetaan, että B “tasoittaa” potin, jolloin C: pitää joko maksaa 5 lisää tai hän voi myös cäpätä potin, eli korottaa vielä 5 lisää. Tämän jälkeen muut eivät voi enää korottaa…

    Käytännössä siis aina kun pelaajan pitää vielä maksaa jotakin ollakseen mukana potissa, hän voi myös korottaa sitä yhdellä panoksella lisää, ellei potti on cäpätty. Cäppääminen tarkoittaa siis sitä, että pottia on korotettu niin, että jokainen mukana oleva pelaaja on laittanut neljä panosta pöytään…

    Olipas surkeasti selitetty, mutta joku joka osaa kirjoittaa paremmin voi kertoa ton selvemmin tai kysy jos jotain jäi epäselväksi.

    #44901
    silakka
    Member

    @EvilWal wrote:

    Cäppääminen tarkoittaa siis sitä, että pottia on korotettu niin, että jokainen mukana oleva pelaaja on laittanut neljä panosta pöytään…

    Olipas surkeasti selitetty, mutta joku joka osaa kirjoittaa paremmin voi kertoa ton selvemmin tai kysy jos jotain jäi epäselväksi.

    Eiköhän tuo tuosta selvennyt.

    Lisäyksenä vielä että ainakin Cryptolla saa naamakkain (kaks jäljellä) takoa reissuja niin kauan kuin kassa sietää.

    Mikä on joskus mukavaa; nimimerkillä nuttisuora turnilla ja maniac vastassa mahdollisesti setillä (kaveri pysähtyi miettimään vasta jossain kahdeksannessa betissä).

    #44905
    nakkinobo
    Participant

    No limit hold’em siis kyseessä.

    #44907
    mongeron
    Participant

    @nakkinobo wrote:

    Kuvitelleenpa seuraavanlainen tilanne.

    flop on mennyt (helpoin mallitapaus). C korottaa 5:lla saako D korottaa 10:lla ja E vai monestiko saa? Kun B vihdoin tasoittaa potin saako c enää uudestaan korottaa vai tuleeko turn silloin?
    Jos C D E A checkkaa ja B korottaa onko muilla oikeus vain tasoittaa vai myös korottaa?

    Näitä kun ei oikein löydä mistään säännöistä kun lue.

    Tarkoitat siis että C lyö 5 alle aluksi? Korotus-termiä käytetään silloin kun joku on jo lyönyt panostuskierroksella.

    No limitissä korotusten määrä on rajaton. Eli, kun C lyö alle 5 EUR, saa D korottaa. Minimikorotus D:llä on 5 EUR eli saman verran kuin C löi. Tällöin D pistää pottiin 10 EUR.

    Tämän jälkeen E saa korottaa. Korotuksen pitää olla vähintään edellisen korotuksen verran. Jos C löi 5 EUR, D korotti 7 EUR 12 euroon, E:n pitää korottaa vähintään 7 EUR lisää 19 euroon.

    Tämän jälkeen sekä pelaajat C että D voivat korottaa. Jokainen korotus avaa uudelleen korotusmahdollisuuden edellisille pelaajille.

    Poikkeuksena tähän korotussääntöön on all-iniin meno. Jos C lyö alle 5 EUR, ja D:llä on jäljellä vain 8 EUR, hän voi mennä all-in. Tätä D:n all-iniä ei lasketa korotukseksi, koska se oli 3 EUR lisää. Jos E vain maksaa, ja muut välissä kippaavat, voi C vain maksaa. Eli D:n all-in, joka ei ollut korotus, ei avannut uudelleen panostusta.

    Ja sitten hämmennykseksi vielä, Cryptologicin ja Priman verkoissa tuo edellinen all-in sääntö ei ole voimassa. Pääsääntöisesti tuo on käytäntö kaikkialla.

    Hiukan monimutkainen tämä asia on selittää, toivottavasti selvisi tuosta.

    Livepeleissä kannattaa aina varmistaa paikalliset sääntöpoikkeamat, valitettavasti livepeleissä on käytössä kaikenlaisia paikallisia omituisuuksia. Helsingin kasinolla säännöt on vakioituja.

    – mongeron

    #44908
    nakkinobo
    Participant

    Eli siis minimikorotus on edellisen korotus (ensimmäisellä BB ja 2xBB myöhemmin)? Ja silloin saa korottaa jos pitää jotain maksaa että pääsee mukaan. Näin siis lyhyesti?

    #44923
    mongeron
    Participant

    @nakkinobo wrote:

    Eli siis minimikorotus on edellisen korotus (ensimmäisellä BB ja 2xBB myöhemmin)? Ja silloin saa korottaa jos pitää jotain maksaa että pääsee mukaan. Näin siis lyhyesti?

    No tuo ensimmäisellä BB ja 2xBB myöhemmin on hiukan epätarkka ilmaisu, eli en voi sanoa onko se oikein vai ei, koska en tiedä mitä tarkalleen ottaen tarkoitat sillä…

    Toiseen kohtaan vastaus on kyllä, all-in poikkeusta lukuunottamatta.

    – mongeron

    #44951
    nakkinobo
    Participant

    Eli tarkoitin että ensimmäisenä sillä kierroksella pelaava on panos BB tai turnin jälkeen 2xBB, tietystihän saa lätkästä vaikka kaiken, mutta puhuin siis minimistä.

    #44956
    mongeron
    Participant

    @nakkinobo wrote:

    Eli tarkoitin että ensimmäisenä sillä kierroksella pelaava on panos BB tai turnin jälkeen 2xBB, tietystihän saa lätkästä vaikka kaiken, mutta puhuin siis minimistä.

    Minimilyönti No limit texasissa on aina big blind, joka streetillä (flop, turn, river). Netissä on toki poikkeuksia tässäkin asiassa, esim. Primassa turnissa minimi on 2x big blind.

    – mongeron

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • The forum ‘Kysy Pokeritiedon asiantuntijoilta’ is closed to new topics and replies.