Botti peittosi maailman parhaan pelaajan NL 6-maxissa

Facebookin tekoälylaboratiorion ja Carnergio Mellon -yliopiston tutkijoiden kehittämä botti on onnistunut voittamaan huippuammattilaiset ensimmäistä kertaa NL 6-maxissa. Huippuunsa viritetyt botit ovat peitonneet ammattilaiset jo aiemmin heads-upissa, mutta monen pelaajan pokeria on pidetty vielä liian monimutkaisena, jotta tekoäly voisi haastaa pokerin parhaita pelaajia. Pluribus-niminen botti on nyt onnistunut kuitenkin voittamaan jopa maailman parhaana NL 6-maxin pelaajana pidetyn Linus “LLinusLLove” Loeligerin (etusivun kuvassa).

Kokeita tehtiin kahdenlaisia. Toisessa botti pelasi ringissä viittä ammattilaista vastaan, ja toisessa ammattilaiset pelasivat yksitellen viittä bottia vastaan. Botit eivät olleet kytkettyinä toisiinsa, eli minkäänlaista kimppapeliä botit eivät pelanneet. Molemmissa kokeissa botit peittosivat ihmiset melko vaivattomasti.

Keskimäärin Pluribus rouhi voittoa 12-päiväisen koitoksen aikana 5 isoa blindia sataa pelattua kättä kohden. WSOP Main Event -voittaja Chris Ferguson hävisi 2.5bb/100 kättä, high stakes -turnauspelaaja Darren Elias 4bb/100 kättä ja Loeliger 0,5bb/100 kättä. Tuloksissa on kuitenkin myös pieni virhemarginaali, sillä ammattilaiset pelasivat vain 10,000 kättä bottia vastaan.

Ammattilaisille tuottivat harmaita hiuksia etenkin Pluribuksen käyttävät lyöntikoot, jotka olivat usein poikkeuksellisen suuria, sekä tämän hyvin laaja ja satunnaistetusti käyttämä käsijoukko kussakin tilanteessa. Pluribuksen pelikirja sisälsi myös runsaasti donkbet-lyöntejä.

“Pluribus on hyvin vaikea vastustaja, sillä bottia on lähes mahdoton laittaa millekään kädelle”, Ferguson kommentoi The Verge -lehden mukaan.

Botin kehitti suomalaisprofessori Tuomas Sandholm yhdessä jatko-opiskelija Noam Brownin kanssa. Sandholmin kehittämä Libratus-botti voitti huippuammattilaiset heads-upissa jo vuonna 2017. Kehittäjät ovat julkaisseet Facebookissa hyvin seikkaperäisen selonteon haasteottelusta, jonka pääset lukemaan englanniksi tästä.

Sandholm kommentoi The Guardianille, että pokerihaaste on vain osa suurempaa kokonaisuutta. Sandholm ei ole niinkään kiinnostunut itse pelistä, vaan professoria kiinnostaa ensisijaisesti todellisten ongelmien ratkaiseminen puutteellisen informaation pohjalta ratkaisuja tekevien algoritmien avulla. Sandholmin mukaan Pluribuksesta voisi olla hyötyä esimerkiksi sijoittamisessa tai yhdysvaltalaispoliitikkojen mainoskampanjoiden rahoitusratkaisuissa. Sandholm kehittää laboratoriossaan myös biologisia tekoälysovelluksia, joita on tarkoitus käyttää terveydenhuollossa.

Pluribuksen pelaamat kädet ja muuta materiaalia löytyy tästä Sciencemag.orgin linkistä. Kehittäjät eivät kuitenkin aio julkaista botin lähdekoodia suojellakseen oikean rahan pelaajia huijauksilta.

Tieto yllättävästä tuloksesta on otettu silti huolestuneena vastaan mm. 2+2-foorumeilla. Toisaalta kehittyneestä botista voisi olla myös hyötyä pokerisivustoille huijauksien paljastamisessa.

Lähteet: The Guardian, Facebook AI, The Verge, Sciencemag.org